Efektywność energetyczna i ochrona powietrza 2023
Dodano: 11 stycznia, 2023 | Autor: Justyna Zwolińska
Nabór wniosków na przedsięwzięcia z zakresu efektywności energetycznej i ochrony powietrza jest skierowany do poniższych podmiotów:
- jednostek samorządu terytorialnego i ich związków,
- spółdzielni mieszkaniowych,
- innych podmiotów posiadających osobowość prawną, w tym samorządowych i państwowych osób prawnych,
Do kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia zalicza się dostawy, roboty budowlane i usługi niezbędne do uzyskania Efektu ekologicznego, w szczególności związane z:
- poprawą jakości powietrza oraz ograniczeniem zużycia energii, w tym:
– modernizacją źródeł ciepła;
– zakupem i montażem urządzeń kogeneracyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą;
-budową przyłączy energetycznych, gazowych i cieplnych, jeżeli będą stanowić własność Wnioskodawcy;
– termomodernizacją obiektów budowlanych zgodnie z audytem energetycznym;
– modernizacją instalacji c.o. lub c.w.u. , pod warunkiem modernizacji źródła ciepła albo ujęciem modernizacji instalacji c.o. lub c.w.u. w audycie energetycznym;
– modernizacją instalacji technologicznych wpływających na poprawę efektywności energetycznej;
– zakupem i montażem rekuperatorów wraz z niezbędną infrastrukturą;
2. odnawialnymi źródłami energii oraz wspieraniem systemów magazynowania energii, w tym:
– zakupem i montażem instalacji solarnych, ogniw fotowoltaicznych, pomp ciepła wraz z niezbędną infrastrukturą;
– zakupem i montażem pozostałych odnawialnych źródeł energii wraz z niezbędną infrastrukturą;
– zakupem i montażem magazynów energii wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii wraz z niezbędną infrastrukturą;
– budową, rozbudową, modernizacją biogazowni wraz z niezbędną infrastrukturą;
– zakupem i montażem urządzeń do produkcji energii elektrycznej lub ciepła z wykorzystaniem biogazu;
3. elektromobilnością, w tym:
– zakupem pojazdów samochodowych o napędzie elektrycznym lub wodorowym;
– zakupem i montażem stacji ładowania pojazdów samochodowych o napędzie elektrycznym lub wodorowym;
4. geotermią niskotemperaturową (budowa, rozbudowa i modernizacja systemów wykorzystujących energię geotermalną), w tym zakupem i montażem:
– gruntowych pomp ciepła,
– gruntowych wymienników ciepła (GWC);
– otworowych wymienników ciepła (OWC);
– sond ciepła;
– instalacji pionowych w palach fundamentowych (termopale);
– instalacji stanowiących uzupełnienie systemu wykorzystującego energię geotermalną, realizowanej łącznie z w/w systemem w ramach niniejszego Naboru, np. instalacji c.o. lub c.w.u.;
5. sieciami ciepłowniczymi, w tym:
– budową, rozbudową, modernizacją sieci ciepłowniczych,
– likwidacją lokalnych źródeł ciepła, podłączaniem obiektów do sieci ciepłowniczej,
– budową węzłów cieplnych;
6. oświetleniem energooszczędnym, w tym:
– modernizacją źródeł światła wewnątrz budynków na energooszczędne;
– modernizacją źródeł światła na terenie nieruchomości na energooszczędne;
– modernizacją źródeł światła ulicznego zgodnie z normą PN – EN 13201:2016;
Pożyczka z umorzeniem
Wnioski należy składać w terminie od 11.01.2023 r. do 28.02.2023 r.
UWAGA: Decyzją Zarządu WFOŚiGW w Poznaniu termin złożenia wniosków został wydłużony do 28.03.2023 r.
- finansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia;
- pożyczka udzielona przez Fundusz może być umorzona do wysokości:
a) 20% udzielonej kwoty, z zastrzeżeniem lit. b) – c) poniżej;
b) 30% udzielonej kwoty na przedsięwzięcia realizowane przez:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- spółki prawa handlowego, w których Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki posiadają co najmniej 51% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym,
- osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
z zastrzeżeniem lit c) poniżej;
c) Łączna kwota umorzenia dla jednego przedsięwzięcia nie może przekroczyć kwoty 2 000 000,00 zł (słownie: dwóch milionów zł 00/100). Dla przedsięwzięć objętych pomocą publiczną, umorzenie pożyczki zostanie udzielone jako pomoc de minimis, zgodnie z limitami wynikającymi z właściwych unijnych aktów prawnych. Dniem udzielenia pomocy publicznej z tytułu umorzenia pożyczki będzie dzień podjęcia Uchwały Zarządu o umorzeniu pożyczki;
Wniosek wypełnia się przy użyciu Generatora Wniosków, który jest dostępny na stronie internetowej
Funduszu: https://wnioski.wfosgw.poznan.pl/login
Wniosek, po przesłaniu w wersji elektronicznej przy użyciu Generatora Wniosków, należy wraz z załącznikami wydrukować, podpisać oraz dostarczyć do Biura Podawczego Funduszu lub na skrzynkę podawczą ePUAP Funduszu.
UWAGA: Ze względu na wprowadzenie procesu elektronicznego zarządzania dokumentacją prosimy aby przy składaniu wniosku i załączników w formie papierowej nie łączyć ich w sposób trwały przy użyciu zszywek.
Zasady udzielania i umarzania pożyczek są dostępne na: https://www.wfosgw.poznan.pl/o-funduszu/zasady-dzialalnosci-funduszu/
Wytyczne stosowania przepisów Kodeksu cywilnego są dostępne na: https://www.wfosgw.poznan.pl/o-funduszu/zasady-dzialalnosci-funduszu/
Szczegółowe informacje dotyczące naboru znajdują się w Regulaminie naboru oraz w pozostałych dokumentach opublikowanych poniżej.
Agnieszka Chatłas, tel. 61 845 62 96, agnieszka.chatlas@wfosgw.poznan.pl
Anna Malanowska, tel. 61 845 62 37, amalanowska@wfosgw.poznan.pl
Paweł Stanek, tel. 61 845 62 16, pawel.stanek@wfosgw.poznan.pl
W zakresie pomocy publicznej:
Anna Romanowska, tel. 61 845 62 71, aromanowska@wfosgw.poznan.pl
W zakresie analizy zdolności kredytowej i dokumentów finansowych:
Beata Rempińska, tel. 61 845 62 39, brempinska@wfosgw.poznan.pl
Anna Pałczyńska, tel. +48 (61) 44-99-256, apalczynska@wfosgw.poznan.pl