Gospodarka odpadami 2023
Informacje
Nabór wniosków na przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami jest skierowany do poniższych podmiotów:
1) jednostek samorządu terytorialnego i ich związków,
2) podmiotów świadczących usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
3) innych podmiotów posiadających osobowość prawną.
Wnioski należy składać w terminie od 13.03.2023 r. do 28.04.2023 r.
UWAGA: Decyzją Zarządu WFOŚiGW w Poznaniu termin złożenia wniosków został wydłużony do 15.05.2023 r.
Do kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia zalicza się dostawy, roboty budowlane i usługi niezbędne do uzyskania Efektu ekologicznego, w szczególności związane z:
- Systemami selektywnego zbierania odpadów, w tym::
- budową, rozbudową lub modernizacją punktów selektywnego zbierania odpadów (PSZOK) wraz z niezbędną infrastrukturą,
- budową, rozbudową lub modernizacją instalacji do mechanicznego przetwarzania selektywnie zebranych odpadów wraz z niezbędną infrastrukturą (segregacja odpadów selektywnie zebranych np. linie sortownicze),
- budową, rozbudową, modernizacją infrastruktury tymczasowego magazynowania odpadów selektywnie zebranych przed przetworzeniem,
2. Odzyskiem i recyklingiem odpadów, w tym:
- budową, rozbudową, modernizacją systemów do odzysku, w tym do ponownego wykorzystania (recyklingu) odpadów wraz z niezbędną infrastrukturą,
3. Zagospodarowaniem, kompostowaniem odpadów biodegradowalnych, w tym:
- budową, rozbudową, modernizacją systemów związanych z kompostowaniem selektywnie zebranych odpadów biodegradowalnych wraz z niezbędną infrastrukturą,
- budową, rozbudową, modernizacją systemów związanych z poddaniem selektywnie zebranych odpadów biodegradowalnych procesowi fermentacji z odzyskiem energii wraz z niezbędną infrastrukturą,
4. Systemami termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii, w tym:
- budową, rozbudową, modernizacją instalacji do termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii wraz z niezbędną infrastrukturą, (np. spalarnie),
5. Rekultywacją składowisk, w tym:
- prace związane z zabezpieczeniem terenu składowiska przed negatywnym wpływem odpadów na środowisko,
- prace związane z ukształtowaniem terenu składowiska, odgazowaniem złóż odpadów, odtworzeniem gleb metodami technicznymi oraz dostosowaniem infrastruktury niezbędnej do właściwego użytkowania obiektu (stworzenie nowej i ewentualna rozbiórka zbędnej),
- prace związane z zagospodarowaniem biologicznym terenu składowiska przez nasadzenia roślinności, zabiegi agrotechniczne, wodnomelioracyjne,
- zakup i montaż urządzeń do monitoringu efektów rekultywacji, w celu oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzonych działań,
6. Usuwaniem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych, likwidacją „bomb ekologicznych”, w tym:
- usunięciem i zagospodarowaniem odpadów niewłaściwie składowanych lub magazynowanych wraz z przeprowadzeniem remediacji powierzchni ziemi (w zakresie skutków spowodowanych oddziaływaniem usuwanych odpadów) realizowanym przez jednostki samorządu terytorialnego w trybie wykonania zastępczego w rozumieniu ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r., poz. 479, ze zm.) lub na podstawie art. 26a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699, ze zm.),
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty związane z organizowaniem miejsc, o których mowa w art. 24a ustawy o odpadach.
Pożyczka z możliwością umorzenia
1) finansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia;
2) pożyczka udzielona przez Fundusz może być umorzona do wysokości:
a) 20% udzielonej kwoty, z zastrzeżeniem lit. b) – c) poniżej;
b) 30% udzielonej kwoty na przedsięwzięcia realizowane przez:
– jednostki samorządu terytorialnego,
– spółki prawa handlowego, w których Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki posiadają co najmniej 51% udziałów lub akcji w kapitale zakładowym,
– osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych,
– samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem lit c) poniżej;
c) łączna kwota umorzenia dla jednego przedsięwzięcia nie może przekroczyć kwoty 2 000 000,00 zł (słownie: dwóch milionów zł 00/100). Dla przedsięwzięć objętych pomocą publiczną, umorzenie pożyczki zostanie udzielone jako pomoc de minimis lub jako rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawana przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, zgodnie z limitami wynikającymi z właściwych unijnych aktów prawnych. Dniem udzielenia pomocy publicznej z tytułu umorzenia pożyczki będzie dzień podjęcia Uchwały Zarządu o umorzeniu pożyczki;
Wniosek wypełnia się przy użyciu Generatora Wniosków, który jest dostępny na stronie internetowej
Funduszu: https://wnioski.wfosgw.poznan.pl/login
Wniosek należy sporządzić w języku polskim zgodnie z ”Instrukcją przygotowania Wniosku wraz z załącznikami”.
Wniosek, po przesłaniu w wersji elektronicznej przy użyciu Generatora Wniosków, należy wraz z załącznikami wydrukować, podpisać oraz dostarczyć do Biura Podawczego Funduszu lub na skrzynkę podawczą ePUAP Funduszu.
UWAGA: Ze względu na wprowadzenie procesu elektronicznego zarządzania dokumentacją prosimy aby przy składaniu wniosku i załączników w formie papierowej nie łączyć ich w sposób trwały przy użyciu zszywek.
Zasady udzielania i umarzania pożyczek są dostępne na: https://www.wfosgw.poznan.pl/o-funduszu/zasady-dzialalnosci-funduszu/
Wytyczne stosowania przepisów Kodeksu cywilnego są dostępne na: https://www.wfosgw.poznan.pl/o-funduszu/zasady-dzialalnosci-funduszu/
Szczegółowe informacje dotyczące naboru znajdują się w Regulaminie naboru oraz w pozostałych dokumentach opublikowanych poniżej.
Tomasz Werbowski, tel. 61 845 62 52 tomasz.werbowski@wfosgw.poznan.pl
W zakresie analizy zdolności kredytowej i dokumentów finansowych:
Beata Rempińska, tel. 61 845 62 39, brempinska@wfosgw.poznan.pl
Anna Pałczyńska, tel. 61 449 92 56, apalczynska@wfosgw.poznan.pl
W zakresie pomocy publicznej:
Anna Romanowska, tel. 61 845 62 71, aromanowska@wfosgw.poznan.pl
Regulamin Naboru | 0.47 MB | Pobierz | |
Wymagania techniczne | 0.26 MB | Pobierz | |
Spis załączników do wniosku | 0.28 MB | Pobierz | |
Druki efektów rzeczowo-ekologicznych | doc | 0.16 MB | Pobierz |
Wzory druków związanych z pomocą publiczną | zip | 0.63 MB | Pobierz |
Informacja Beneficjenta końcowego Wnioskodawcy | 1.46 MB | Pobierz | |
Prognoza bilansu i rachunku wyników, wykaz zobowiązań, struktura wiekowa zobowiązań (wg wzoru F1, F2, F3, F4) | xlsx | 0.04 MB | Pobierz |
Spis załączników do umowy | 0.24 MB | Pobierz | |
Harmonogram rzeczowo – finansowy (wg wzoru A1-1) | xlsx | 0.02 MB | Pobierz |
Zestawienie źródeł finansowania kosztu przedsięwzięcia (według wzoru A2) | xlsx | 0.02 MB | Pobierz |
Oświadczenie o wyborze wykonawcy (według wzoru A3-1) | docx | 0.03 MB | Pobierz |
Oświadczenie dotyczące umów z wykonawcą/wykonawcami (według wzoru A19) | docx | 0.02 MB | Pobierz |
Harmonogram wypłat i spłat rat pożyczki (według wzoru A10) | xlsx | 0.02 MB | Pobierz |
Druki efektów rzeczowo-ekologicznych | doc | 0.16 MB | Pobierz |
Wzory druków związanych z pomocą publiczną | zip | 0.66 MB | Pobierz |